Leer de geheimen van een geweldig verpakkingsontwerp
Wat is verpakkings reclame?
De belangrijkste ontwerpconcepten voor verpakkingen uit elkaar halen
De verpakking van een product is vaak het eerste contactmoment tussen een consument en een merk. Zodra ze uw product in de schappen ontdekken, zullen ze waarschijnlijk uw verpakking tegenkomen.
Is het mooi, gewaagd, gedurfd, luxueus?
Of is uw verpakking somber, saai en verouderd?
Het antwoord kan bepalen of je wel of niet een verkoop binnenhaalt.
Uiteindelijk moet je denken in termen van verpakkings reclame.Wat is verpakkings reclame?
Packvertising is een mooie combinatie van reclame en verpakking. Dit concept transformeert uw verpakking van een beschermend omhulsel voor uw producten in:
- Een baken voor uw merk
- Een persoonlijk billboard om uw boodschap te tonen
- Een opvallend kunstwerk
- Een lead generator en conversie creator
Klinkt dit als een prikkelend vooruitzicht?
Als dat zo is, lees dan verder en we zullen je uitleggen hoe je kunt winnen met de strategie voor verpakkings reclame van je merk, of het nu gaat om een nostalgisch ontwerp of een meer innovatieve mogelijkheid.
De belangrijkste factoren voor verpakkingsontwerp
Om het potentieel van uw verpakking te maximaliseren, moet u de belangrijkste ontwerpfactoren begrijpen. Dit omvat opties zoals:
- Kleur
- Sensatie
- Materiaal
- Gewicht
- Opening
Kleur
Denk eerst na over de kleur van uw verpakking. Verschillende kleuren helpen om unieke ideeën over uw producten en merken over te brengen. Populaire keuzes zijn
- Zwart - suggereert een eersteklas product, vaak gebruikt in de cosmetica-industrie
- Wit - schoon, helder, minimaal en doet denken aan gezondheid
- Blauw - vaak gebruikt voor kinderproducten of producten die naar mannen neigen
- Roze - gebruikt voor vrouwelijke producten
Andere kleuren zoals rood zijn minder prominent aanwezig in de verpakkingswereld. Als zodanig kunnen ze uw product helpen op te vallen in een zee van gelijksoortige concurrenten.
Sensatie
Ga verder dan de norm met sensorische verpakkingen. Dit zorgt ervoor dat het uitpakken van uw product een evenement op zich is voor klanten. Bepaalde materialen kunnen er zelfs voor zorgen dat een klant instinctief zijn hand uitsteekt en uw product aanraakt. Dat betekent dat u een stap dichter bij een succesvolle verkoop bent.
Een voorbeeld hiervan zijn blikverpakkingen. Het gladde materiaal combineert de schoonheid van tin met de sterkte van staal. Het glinstert onder elke verlichting en trekt onmiddellijk de aandacht, zelfs op een vol schap.
Materiaal
Er zijn veel verschillende keuzes als het gaat om materialen voor je verpakking. Uw keuze zal zowel de esthetische als de praktische voordelen beïnvloeden.
Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken naar een aluminium verpakking voor je product. Dit materiaal is corrosiebestendig en wordt vaak gebruikt voor het verpakken van cosmetische producten zoals crèmes en lotions als duurzaam alternatief voor plastic.
Gewicht
Gewicht is een andere factor om rekening mee te houden bij het ontwerpen van uw verpakking. Als je producten te veel wegen, heeft dat indirect invloed op de leverings- en verzendkosten. Aan de andere kant kunnen klanten een te licht product als onbetaalbaar of goedkoop beschouwen.
Praktisch
Een laatste factor om rekening mee te houden is hoe praktisch je verpakking is. Is het makkelijk te openen of makkelijk weg te gooien? Of zijn er problemen met het ontwerp?
Als er bepaalde ontwerpfouten zijn, kan dat invloed hebben op zowel productbeoordelingen als verkoopcijfers. De beste manier om hier problemen te voorkomen is het gebruik van prototypes. Dit is vooral belangrijk als je “bespoke”op maat gemaakte blikken aanbiedt, omdat je er zeker van moet zijn dat elke ontwerpkeuze werkt in termen van zowel stijl als praktische bruikbaarheid.
De valkuilen van een verpakkingsontwerp
Bepaalde keuzes in het ontwerp van uw verpakking kunnen een potentiële verkoop beïnvloeden en uw klanten boos maken. In plaats van uw merkprestaties te verbeteren, kan het uw positie op de markt verzwakken. Over welke problemen hebben we het dan die de moeite waard kunnen zijn om te onderzoeken voordat u een revisie van het verpakkingsontwerp voltooit?
Zwak materiaal
Ten eerste moet u ervoor zorgen dat uw verpakking een robuuste oplossing biedt voor elk product dat u verkoopt. Als de verpakking dun of slecht ontworpen is, kan dit leiden tot schade of morsen. Daarom moet u uw verpakking altijd testen met behulp van een monster dienst. Doe dit en u zult eventuele problemen identificeren voordat u een metalen doos of kartonnen koker op de markt brengt. Onthoud dat een slecht ontworpen verpakking klanten op hun hoede zal maken over de kwaliteit van het product dat erin zit.
Lege ruimte
Grootte is belangrijk bij het kiezen van een verpakking voor je product. Klanten hebben een hekel aan lege ruimte. Je zult veel klachten krijgen als ze je product openen en ontdekken dat het halfvol is. Natuurlijk is er een evenwichtsoefening. Als je bijvoorbeeld een vloeibaar product verkoopt, wil je niet dat het eruit loopt als klanten de verpakking openen.
Kosten besparen
Kosten zijn een belangrijk aandachtspunt voor ondernemers. Daarom ben je misschien voortdurend op zoek naar manieren om je uitgaven te beperken. U moet er echter op letten dat u de kosten van uw verpakking verlaagt. Dit kan leiden tot een inferieur product dat een impact heeft op uw merkreputatie. Het belangrijkste punt om te onthouden over “packvertising” is dat de verpakking een integraal onderdeel wordt van het product. Vooral als je gaat nadenken over de ultieme unboxing-ervaring.
Verkeerde keuze voor uw product
Een andere fout is het kiezen van een geweldige verpakking in het algemeen, maar de verkeerde keuze voor uw specifieke product. Je wilt bijvoorbeeld graag een duurzame verpakkingsoplossing kiezen voor je product. Dit is een slimme keuze, maar je moet nog steeds voorzichtig zijn met materialen. Een kartonnen verpakking is bijvoorbeeld een geweldige optie om een milieuvriendelijk product te maken. Maar aluminium is misschien geschikter als je cosmetica zoals crèmes, lotions en andere vloeistoffen verkoopt.
Slechte duurzaamheid
Tot slot moet u ervoor zorgen dat uw verpakking aan de juiste duurzaamheidsnormen voldoet. Problemen met duurzaamheid kunnen betekenen dat uw klanten uw product afwijzen voordat ze het zelfs maar geprobeerd hebben. Recente rapporten suggereren dat veel klanten de voorkeur geven aan milieubewuste merken en er zelfs actief naar op zoek gaan op de markt.
Het belang van een verpakkingsontwerp
Nu u begrijpt wat verpakkings reclame is, wat de belangrijkste factoren zijn voor het verpakkingsontwerp en welke fouten u moet vermijden, laten we eens kijken naar het belang van een verpakkingsontwerp. Hoe zal dit een impact hebben op je merk en het succes van je bedrijf?
Maak contact met je publiek
Marketing draait allemaal om het helpen van je klanten om tot een aankoopbeslissing te komen en ervoor te zorgen dat ze je product kopen. Het juiste ontwerp van een verpakking zal onmiddellijk weerklank vinden bij je publiek. Het zal hun interesses aanspreken, hun aandacht trekken en belangrijke informatie geven over het product dat erin zit.
Met de juiste keuzes wordt elke verpakking een prachtig marketingplatform voor elk product dat je verkoopt.
Creëer de ultieme ervaring bij het uitpakken
Een ander groot voordeel van het juiste verpakkingsontwerp is dat het je kan helpen bij het creëren van een ongelooflijke unboxing ervaring. Als je hier de juiste vakjes aankruist, kun je van het openen van een product een evenement op zich maken.
Unboxing video's zijn het op drie na meest invloedrijke type content voor gebruikers van sociale media bij het maken van aankoopbeslissingen.
Bovendien doet 62% van de klanten die unboxing video's bekijken onderzoek naar een product dat ze overwegen te kopen.
Unboxing-inhoud neemt ook toe. In 2013 groeide het aantal unboxing video's met 50% en het aantal weergaven met 57% in hetzelfde jaar.
Het lijdt geen twijfel dat dit een krachtig marketinginstrument is. Maar hoe haal je het meeste uit unboxing content? Het komt allemaal neer op het kiezen en ontwerpen van de perfecte verpakking voor je product. Pas dan kun je gaan nadenken over hoe je je unboxing video creatief, boeiend en nuttig kunt maken voor je klanten.
Profiteer van seizoensgebonden verkopen
Als u actief bent in de e-commerce branche, weet u dat de verkoop in golven verloopt. Het hele jaar door zijn er pieken en dalen. Hoe kan het juiste verpakkingsontwerp u hierbij helpen?
Tijdens de hoogtepunten, waaronder de feestdagen, kunt u uw verpakkingsontwerp aanpassen om ervoor te zorgen dat het de grootste impact heeft.
Dit kan inhouden dat u de afbeeldingen aanpast of zelfs verpakkingen in beperkte oplage aanbiedt met aanbiedingen voor klanten op belangrijke momenten in het jaar. Dit kan allemaal aansluiten bij uw algemene verpakkingsontwerp.
De perfecte verpakking ontwerpen
Met alle bouwstenen op zijn plaats ben je nu klaar om de perfecte verpakking voor je product te ontwerpen. Welke stappen moet u nemen?
Vind het juiste verpakkingsbedrijf
Eerst en vooral is het cruciaal dat u het juiste verpakkingsbedrijf kiest. Het juiste bedrijf zal u helpen de perfecte verpakking voor uw product te vinden die voldoet aan de juiste kwaliteitsnormen en er prachtig uitziet in de schappen of online. Zorg ervoor dat u recensies en casestudy's bekijkt voordat u een bedrijf kiest.
Selecteer uw basisverpakking
Zodra u het juiste bedrijf hebt gevonden, kunt u de verpakking van uw voorkeur kiezen. Er zijn veel verschillende stijlen, vormen en materialen om uit te kiezen.
Denk na over de verschillende sterke punten en voordelen van de verschillende opties voordat u uw keuze definitief maakt. Indien mogelijk is het de moeite waard de mogelijkheid van monsters aan te bieden. Met een monsterservice kun je eenvoudig bepalen of een metalen container, blik of kartonnen koker de juiste keuze is voor je product. Zo kun je alles bekijken, van het formaat tot het materiaal aan de binnenkant en de kwaliteit van de totale verpakking.
Onderzoek aanpassingsmogelijkheden
Het kiezen van de juiste verpakking is vaak nog maar het begin van het ontwerpproces. Je kunt nog verder gaan en ervoor zorgen dat je product opvalt met een pakkende eindpresentatie. De eenvoudigste manier om een blikje aan te passen is met een etiket. Je kunt een etiket kiezen dat prachtig bij je product past, van de afbeeldingen tot het lettertype en zelfs de vorm. Alle verschillende elementen kunnen samenkomen om een winnende, klant converterende verpakking te maken.
Veelgestelde vragen over uw verpakkingsontwerp
Wat is een verpakkingsontwerp?
Verpakkingsontwerp is waar vorm, kleur, materiaal, afbeeldingen, informatie en andere ontwerpelementen naadloos in elkaar overgaan om de perfecte verpakking voor een product te creëren. Een prachtige mix van marketing, reclame en verkoop.
Wat zijn de belangrijkste elementen van een innovatief verpakkingsontwerp?
Kleuren, visuals, typografie en formaat worden algemeen beschouwd als de belangrijkste elementen van verpakkingsontwerp.
Wat zijn voorbeelden van een verpakkingsontwerp?
Er zijn talloze voorbeelden van uitzonderlijk verpakkingsontwerp die de marketingwereld een nieuwe wending hebben gegeven. Een voorbeeld is Coca-Cola. Zij kozen een unieke vorm voor hun productverpakking die al tientallen jaren synoniem is voor het merk. Apple daarentegen is de meester van het minimalistische verpakkingsontwerp.
Heb je een professionele verpakkingsontwerper nodig?
Als u zich voorbereidt om een nieuw product op de markt te brengen, kunt u overwegen om gebruik te maken van een professionele verpakkingsontwerpservice op maat. Met een dergelijke oplossing kunt u een verpakking creëren die volledig uniek is voor uw merk. Dit kan u helpen om u te onderscheiden van de concurrent. U moet alleen overwegen of de extra kosten de juiste ROI opleveren of dat u dezelfde impact kunt creëren met labels.
Als je meer wilt weten over het perfectioneren van je verpakkingsontwerp, neem dan contact op met ons team. Zij helpen u graag verder.