Van concept tot creatie: Lessen voor succes met cosmetische verpakkingen

Geschatte leestijd: 6 min
Selectie van cosmetische verpakkingen

De lifestyle-industrie is de afgelopen jaren geëxplodeerd. Alleen al wereldwijd genereert de schoonheidsindustrie meer dan 100 miljard dollar. Gretige klanten staan te popelen om elk denkbaar cosmetica product te kopen, van gezichtscrèmes die veroudering tegengaan tot luxe vochtinbrengende crèmes en haarproducten met bamboo-oliën. 

Dus als je schoonheidsproducten verkoopt, is er een doelgroep die klaar is om te kopen. Er is alleen één probleem. Een grote vraag betekent een nog grotere concurrentie. 

Daarom is het belangrijk dat je elk hulpmiddel in je arsenaal gebruikt om ervoor te zorgen dat je cosmeticaproduct opvalt online en in de winkelschappen. 

In deze gids bespreken we alles waarmee je rekening moet houden bij het ontwerpen van je verpakking. Win de verkoop, versla de concurrent en verover de markt. 

Les 1: Een verpakking verkoopt

Als je nog steeds aan het lezen bent, pas je in één van de twee groepen. Ofwel verkoopt of beheert u al cosmetische producten en wilt u graag een grotere plaats op de markt veroveren. Of je bereidt je voor op de verkoop van je eerste cosmeticaproduct in een drukke wereldwijde sector. 

Hoe dan ook, verpakking is hier de sleutel. 

De juiste verpakking garandeert u:

  • Uw klanten boeien
  • Uw merk verheffen
  • Afsnoepen van concurrenten
  • Positieve reacties krijgen 

Vergeet niet dat klanten een eenvoudig koopproces willen. Ze willen niet uren zoeken in lijsten met producten. Hoe eenvoudiger je het ze maakt, hoe groter de kans dat je een verkoop binnenhaalt. Ook willen ze niet elke keer dat ze winkelen talloze merken met elkaar moeten vergelijken. Ze zijn op zoek naar een merk waar ze van houden, zodat ze het steeds opnieuw kunnen kopen. 

Klanten zijn vooral gewoontedieren. Daarom is het gemakkelijker en kosteneffectiever om een bestaande klant aan het kopen te houden in plaats van te proberen een nieuwe klant voor je te winnen. 

Les 2: Mensen beoordelen een boek aan de hand van de kaft 

Hoe graag mensen ook willen geloven dat ze verder kijken dan een eerste blik, het bewijs ondersteunt dit niet:

Wervingsbureaus besteden slechts zestig seconden aan elk cv.
Werkgevers weten binnen vijf minuten of ze jou in hun team willen.
Klanten beslissen op basis van uw verpakking of ze iets willen kopen. 

Daarom is het belangrijk om verpakkingstrends te begrijpen, de belangrijkste kenmerken te herkennen en meer innovatieve mogelijkheden te onderzoeken. 

Je zou een geweldig product kunnen hebben. Je zou een huidcrème kunnen hebben die iemand van in de zestig er veertig laat uitzien. Het maakt alleen uit als uw verpakking de juiste boodschap overbrengt. 

Les 3: Je kunt niet alles winnen 

Geen enkel product is echt universeel. Er zullen altijd klanten zijn die jouw product nooit zullen kopen, hoezeer je ook probeert ze voor je te winnen. 

Dit kan zijn omdat het niet past bij hun persoonlijkheid, hun uiterlijk of hun budget. Laten we eens kijken naar een voorbeeld in de wereld van cosmetica. 

Je verkoopt misschien een briljante vochtinbrengende crème die - ondanks de voordelen - vrij dik en zwaar is. Als dat het geval is, zal het mensen met acne niet aanspreken omdat het hun poriën verstopt, wat leidt tot puistjes. Het zal mensen aanspreken die geen vette huid hebben, dus dit maakt deel uit van de doelgroep voor dat specifieke product.
 
Als je eenmaal begrijpt wie je doelgroep is, kun je een verpakking maken die hen specifiek aanspreekt. Verkoop je rimpelcrème voor vrouwen boven de 50? Dan moet je product gemakkelijk te openen en zeer toegankelijk zijn, aangezien 43% van de volwassenen boven de 65 minstens één handicap heeft.  

Zelfs ontwerpdetails zoals kleur, vorm of textuur kunnen je product aantrekkelijker maken voor bepaalde klanten en minder aantrekkelijk voor anderen. 

Les 4: Originaliteit wordt overschat 

Als je in marketing of design werkt, is het verlangen om iets 100% origineels te creëren vaak overweldigend. Het kan echter ook averechts werken. 

Onderzoek de markt en je zult zien dat veel schoonheidsproducten een vergelijkbare esthetiek hebben. Daar is een reden voor. Het werkt. Schoonheidsproducten zijn wit of licht van kleur omdat het hygiëne, reinheid en de toekomst suggereert. Luxeproducten zitten in zwarte verpakkingen omdat die tint gekoppeld is aan ideeën van elegantie en hoge kwaliteit. 

Je kunt dus beauty verpakkingen maken die helemaal fris, nieuw en opwindend zijn. Maar het zou nog steeds je klantenkring niet kunnen overtuigen. Hoewel klanten beweren dat ze frisse ideeën willen, verlangen ze naar het vertrouwde. Om deze reden is het altijd riskant om te ver af te wijken van de ontwerpnormen en het zou wel eens niet kunnen lonen. 

Het is een kwestie van balanceren. Gebruik kleine details zoals lettertype, beeldmateriaal en vorm om op te vallen terwijl je andere kenmerken behoudt zodat klanten niet denken dat je product op het verkeerde schap staat. 

Les 5: Locatie, locatie, locatie

Les 3 ging over het begrijpen van je doelgroep. Dit omvat hun koopgewoonten, zoals waar ze waarschijnlijk je producten zullen kopen. 

Ze zouden kunnen winkelen voor jouw producten: 

  • Op je website
  • In de supermarkt
  • In schoonheidsboetieks 

Elke keuze zal leiden tot nieuwe beslissingen over het ontwerp van je verpakking. Als u online verkoopt, moet uw verpakking er geweldig uitzien op foto's en video's die op uw site staan. Als het om de supermarkt gaat, dan zou een ontwerp met een tactiele aantrekkingskracht een groot voordeel zijn. Of, als u verkoopt in kleine boetiekjes, dan gaat het allemaal om de persoonlijkheid en de persoonlijke boodschap. 

Les 6: Definieer wie je bent

We weten dat je dit niet wilt horen, maar het verschil tussen jouw product en het aanbod van je belangrijkste concurrent is waarschijnlijk... niet significant. Er zijn immers een beperkt aantal ingrediënten in de wereld die je kunt gebruiken om schoonheidsproducten te maken. Met dat in gedachten kopen klanten waarschijnlijk niet bij jou omdat jouw product die specifieke X-factor heeft.

In plaats daarvan is het waarschijnlijk omdat ze je merk, wie je bent en je boodschap waarderen. Als je een doorgewinterde professional bent, heb je waarschijnlijk al een duidelijke merkboodschap. Aan de andere kant, als je net begint, kan dit een lastigere taak zijn.

Ben je:

  • Milieubewust?
  • Diervriendelijk?
  • Ultra-innovatief?
  • Authentiek luxueus?
  • Instaworthy?

Zodra je hebt besloten wie je bent, kun je dit gebruiken om je productverpakking vorm te geven. Vertel een verhaal met alles, van je boodschap tot het ontwerp. Dit is essentieel voor het creëren van een verpakking die converteert.

Les 7: Sommige waarheden zijn belangrijker dan andere

Dit is een lastig concept. Kinderen leren al van jongs af aan dat de waarheid absoluut is. In de marketingwereld liggen de zaken echter net iets anders.

Daar zit de waarheid van je merk. Dit is de boodschap die waarschijnlijk op de homepage van je website en je 'Over ons'-pagina staat, zoals:

De basis van de jeugd is hier

Of

"We zijn ons bedrijf begonnen om de wereld te veranderen en iedereen te helpen hun innerlijke schoonheid naar boven te halen. Sindsdien zijn we enorm gegroeid en hebben we een fantastische groep klanten gekregen die onze make-up vertrouwen en aanbidden. We gebruiken uitsluitend natuurlijke ingrediënten in onze cosmetica, omdat we geloven..."

Dit zou allemaal waar kunnen zijn, maar het is niet zo krachtig als de sociale waarheid. Dit is het verhaal dat je klanten en cliënten vertellen:

"Geweldig, ik zag de resultaten al na één dag!"

Of

"OMG, deze gezichtscrème is geweldig."

Klanten vertrouwen deze waarheid meer dan de woorden van je marketingteam. Daarom zoekt 80% van de klanten online naar reviews voordat ze een product kopen.

Dus, hoe kun je dit gebruiken om de merkkracht van je cosmeticaverpakking te versterken?

Ten eerste, als je een reviewplatform zoals Trustpilot of Feefo gebruikt, kun je ergens op je verpakking een trustbag plaatsen. Of je kunt zelfs een citaat van een klant gebruiken als onderdeel van je bericht.

Vergeet niet dat een mooie verpakking er ook voor zorgt dat je product influencers aantrekt. In de cosmeticawereld is er geen grotere waarheid dan de woorden van iemand met miljoenen volgers op Instagram,

Les 8: Hoge kwaliteit is de sleutel tot alles

Uiteindelijk is je ontwerp niets waard als de kwaliteitsnormen niet kloppen. Als je verpakking lekt, moeilijk te openen is of ruimte verspilt, zullen klanten zich snel afvragen of er een beter alternatief is. Nogmaals, het maakt niet uit hoe geweldig het product is. Slechte verpakking leidt tot slechtere recensies, wat resulteert in een gemiste verkoop. Daarom moet je dozen of verpakkingen kopen die aan alle eisen voldoen qua stijl en functionaliteit.

Met dit alles in gedachten, lijkt het erop dat je klaar bent om de beautybranche te veroveren met de perfecte verpakking voor je product.

Onthoud dat de eerste stap het kiezen van het juiste blik, flesje of tube is. Als je hulp nodig hebt of een offerte wilt aanvragen voor een op maat gemaakte verpakking, neem dan gerust contact op met ons team. Zij helpen je graag verder.

Bekijk ook deel 2 van onze gids voor cosmetische verpakkingen deze maand:

De belangrijkste elementen voor een geweldig ontwerp van cosmetische verpakkingen


Dit vind je misschien ook leuk Alles zien

AI hand die menselijke hand aanraakt

Grote merken gebruiken AI om verpakkingen duurzamer te maken

Ontdek hoe AI duurzaamheid transformeert.

Selectie van cosmetische verpakkingen

Van concept tot creatie: Lessen voor succes met cosmetische verpakkingen

Win verkoop met de beste verpakking voor cosmetica. 

Selectie van cosmetische verpakkingen op maat

Zorg ervoor dat uw cosmeticaverpakking opvalt in de winkelschappen

De belangrijkste elementen om rekening mee te houden bij het ontwerpen van cosmeticaverpakkingen.