Ontdek hoe je een empathische cosmeticaverpakking kunt kiezen

Volgens de laatste statistieken leeft 16% van de wereldbevolking met een of andere significante handicap die de kwaliteit van hun leven beïnvloedt. Dat zijn 1,3 miljard mensen en dat aantal neemt alleen maar toe door niet-overdraagbare ziekten zoals kanker en diabetes.
Vanuit zakelijk oogpunt betekent dit dat het zinvol is om ervoor te zorgen dat je producten voldoen aan de eisen van dit publiek.
Als je producten als make-up, huidcrème, lippenstift of vochtinbrengende crème verkoopt, moet je ervoor zorgen dat je cosmetische verpakking past bij een empathisch ontwerp
Hoe doe je dit?
Onderzoek je doelgroep
Ten eerste is het belangrijk dat je onderzoek doet naar je doelgroep. Zoek zoveel mogelijk uit over wie ze zijn en wat ze zoeken bij jouw bedrijf. Het is mogelijk dat een toegankelijk verpakkingsontwerp direct problemen oplost die klanten al hebben met uw producten.
Gemakkelijk te openen deksels
Als u cosmetische producten verkoopt, is het begrijpelijk dat u ervoor wilt zorgen dat de deksels goed afsluiten.
Er is hier echter sprake van een zeker evenwicht. Het is belangrijk om morsen en dergelijke te voorkomen, maar als de verpakking te moeilijk te openen is, schrikt dat klanten af en kan dat leiden tot slechte recensies.
Uiteindelijk is een verpakking van hoge kwaliteit hier de sleutel.
Textuur
Textuur is belangrijk als het gaat om toegankelijkheid. Je eerste gedachte is misschien om een element als braille op te nemen in je ontwerp. Maar hoewel braille vaak wordt gezien als een gebruikelijke keuze voor blinden, kan slechts 1% van de visueel gehandicapten het lezen. Dat gezegd hebbende, is het nog steeds mogelijk om textuur te gebruiken als een toegankelijkheidskenmerk. Veel cosmeticabedrijven gebruiken bijvoorbeeld verhoogde symbolen en vormen om belangrijke informatie over te brengen aan blinde gebruikers.
Textuur speelt ook een rol bij de vraag of je een complete verpakking maakt die ergonomisch vriendelijk is. Bedenk of het materiaal prettig aanvoelt of voor sommige gebruikers sensorische problemen kan veroorzaken.
Intuïtief ontwerp
Richt je tot slot op het creëren van een intuïtief ontwerp. Het is niet genoeg om een verpakking te kiezen of te maken die gemakkelijk te openen is. Klanten moeten meteen weten hoe ze uw producten moeten openen door er alleen maar naar te kijken. Offer het praktische niet op in uw streven naar innovatie.
Zoals u ziet, zijn er verschillende factoren die bepalen of uw cosmeticaverpakking toegankelijk is.
Een onderzoek in 2024 heeft de discrepantie aangetoond tussen de erkenning van empathische ontwerpwaarde in theorie en het gebruik ervan in de praktijk. Onderzoek suggereert dat commerciële ontwerpers de neiging hebben om het gebruik ervan te beperken, terwijl onderzoeksgerichte teams de neiging hebben om dit ontwerpelement op een holistisch niveau te integreren.
Door je aan te sluiten bij deze laatste groep, kun je een heel nieuw publiek aanboren en ervoor zorgen dat je producten toegankelijk zijn voor iedereen.
Bij Tinware Direct hebben we een fantastisch assortiment cosmetische verpakkingen die speciaal ontworpen zijn om gebruiksvriendelijk en zeer toegankelijk te zijn. Dit omvat onze unieke kartonnen kokers met push-up basis. Klanten kunnen gewoon op de bodem duwen om meer te onthullen van elk artikel dat erin zit.
U kunt ook onze op maat gemaakte verpakkingsservice ontdekken. Creëer de perfecte verpakking voor elk product, compleet met innovatieve toegankelijkheidsfuncties.