Houden klanten van uw feestelijke verpakking?

Geschatte leestijd: 3 min
Kerst blikken

Nu we ons voorbereiden op de feestdagen, is het altijd de moeite waard om te overwegen of uw productverpakking een feestelijke uitstraling moet hebben. In dit artikel onderzoeken we het antwoord op die vraag.

Een korte geschiedenis van de feestverpakkingen

Het inpakken van cadeaus is een concept dat al honderden jaren bestaat. Het proces gaat terug tot de jaren 1600 in Japan. In die tijd gebruikten de Japanners de furoshiki, een herbruikbare inpakdoek. In het Victoriaanse tijdperk was het inpakken van cadeaus een teken van rijkdom en welvaart. Rijke mensen gebruikten een breed scala aan materialen zoals zijde.

Historici geloven zelfs dat de vroegste historische vermelding van het inpakken van cadeaus 202 voor Christus zou kunnen zijn. Deze datum geeft aan wanneer papier voor het eerst werd uitgevonden.

Modern inpakpapier kan toevoegingen bevatten die niet van papier zijn, zoals zilver- en goudkleurige vormen, glitter of plastiek. Er zijn echter ook groene alternatieven zoals 100% papieren wikkels. Dit is gemakkelijker weg te gooien, recycleerbaar en biologisch afbreekbaar.

Feestelijke verpakkingen zijn ook verkrijgbaar in een fantastische verscheidenheid aan materialen. Opties zijn onder andere aluminium, blik en karton. Ze bieden allemaal duurzame verpakkingsvoordelen.

Houden klanten van feestelijke verpakkingen?

Ja! Onderzoek suggereert dat klanten van dit soort verpakkingen houden en misschien zelfs eerder geneigd zijn om een product te kopen dat versierd is om bij de feestdagen te passen.

Een onderzoek door Designalytics onderzocht de impact van feestelijke verpakkingen op merken Coca Cola en Pepsi. Het bedrijf ontdekte dat klanten in een verhouding van 2:1 de voorkeur gaven aan feestelijke variaties van productverpakkingen.

De studie toonde ook aan dat feestelijke verpakkingen merkboodschappen versterken, zoals:

  • Verwen jezelf
  • Goed voor het ganse gezin
  • Smaakt geweldig

Het toegenomen idee dat Coke geweldig smaakt is misschien te danken aan de reclames die het bedrijf al jaren gebruikt. De advertenties laten de Kerstman en zelfs ijsberen zien die hun producten drinken.

Na de Kerst

Bedrijven kunnen andere feestelijkheden ontdekken bij het versieren van hun verpakkingen tijdens het winterseizoen. Het feest van Diwali gaat vaak gepaard met het dragen van felle, mooie kleuren. Volgens experts zoals Shashwat Da, oprichter van Almond Branding, is het geheim van succes bij het maken van een verpakking voor Diwali het vertellen van een verhaal en het omarmen van de cultuur.

Zijn er dingen die je moet vermijden?

Er zijn bepaalde dingen die je moet vermijden bij het maken van feestelijke verpakkingen voor je producten. Pepsi versierde hun kartonnen dozen met geld dat als sneeuw viel om hun 'Gift it Forward'-campagne te promoten. Helaas vatten klanten dit op als showboating. Het deed hen ook denken aan feestelijke commercialisering. Het is een goed voorbeeld van waarom marktonderzoek altijd een fundamentele stap is in het verpakkings-ontwerpproces. Je moet je doelgroep kennen.

Conclusie

Het is duidelijk dat klanten van feestelijke verpakkingen houden en dat creatieve mogelijkheden zelfs verzamelobjecten kunnen worden. Maar zoals met alles wat met marketing te maken heeft, is het belangrijk om voorzichtig te zijn met het ontwerpen van een blikje als dit. Zoals Pepsi leerde, is het maar al te gemakkelijk om een creatief marketingidee volledig verkeerd te interpreteren.

Marketingmythes

Kerstman

Heeft Coca-Cola de kerstman gemaakt? Een van de meest wijdverspreide marketingmythes is dat Coca-Cola de moderne interpretatie van de Kerstman heeft bedacht. Mensen geloven dat hij in het rood en wit gekleed is omdat Coke een promotiecampagne met hem in deze kleuren creëerde om bij hun merk te passen.

De waarheid

Historische gegevens tonen aan dat dit niet de oorsprong is van het rood-witte pak. Toch heeft het bedrijf een grote rol gespeeld bij de vorming van het beeld van de vrolijke oude man dat we vandaag de dag kennen en waar we van houden.

In 1931 kampte Coca-Cola met een teruglopende verkoop. Het merk wilde wanhopig het beeld oproepen van niet een man verkleed als de legendarische figuur, maar het echte werk. Ze gaven illustrator Haddon Sundblom de opdracht om dit idee tot leven te brengen. Sundblom liet zich inspireren door het klassieke gedicht "Twas the Night Before Christmas" of "A Visit from St. Nicholas" van Clement Park Moore. Hij maakte de figuur echter menselijker en geloofwaardiger dan de oorspronkelijke beschrijving.

Het werk wierp zijn vruchten af. Sindsdien haalt bijna elke mediapresentatie van het personage inspiratie uit zijn creatie. Hieronder vallen films zoals:

  • The Polar Express
  • Elf
  • De kerstman
  • Miracle On 34th Street


Dat is de kracht van marketing verpakt in een nette strik.

Fijne feestdagen van ons team bij Tinware Direct aan het uwe.


Dit vind je misschien ook leuk Alles zien

pressitins met kleurenetikettering

Leer de geheimen van een geweldig verpakkingsontwerp

Leer het best bewaarde marketing geheim!

hond met huisdiervoer en verpakking van huisdiervoer
kartonnen deodorant-tubes

De geweldige voordelen van kartonnen deodorant-tubes

Ontdek een innovatieve cosmetische verpakkingskeuze voor uw producten.