10 Onmisbare tips voor het ontwerpen van een opvallende productverpakking
Wist u dat 57% van de mensen een boek letterlijk beoordeelt aan de hand van de omslag? De meeste mensen kiezen een boek om te kopen en te lezen alleen op basis van het ontwerp van de voorkant. Ze nemen niet eens de moeite om de samenvatting te lezen.
Maar hoe zit het met producten? Kiezen klanten producten op basis van het eerste verpakkingsontwerp? Studies tonen aan dat de verpakking nog belangrijker is. Ongeveer 7 op de 10 klanten worden beïnvloed door de verpakking bij het kiezen van een product.
Dus hoe kun U ervoor zorgen dat je product de juiste interesse wekt? Hier zijn enkele van de belangrijkste mogelijkheden.
Gebruik uw logo
Uw verpakking moet zowel memorabel als opvallend zijn. Afbeeldingen, grafieken en symbolen spelen hierbij allemaal een grote rol. Waarom? Het picture superiority effect is een fenomeen waarbij beelden eerder worden onthouden dan woorden. Over de reden hiervoor wordt veel gediscussieerd. Hoe dan ook, het wordt al tientallen jaren gebruikt om marketingstrategieën te formuleren. Dit is ook de reden waarom het belangrijk is om de tijd te nemen voor het logo ontwerp van je bedrijf. Als we denken aan Disney, Apple en Nike, is het onmogelijk om niet te denken aan het kasteel, de gebeten appel en dan de tick. Dit is waar U met uw bedrijf naar moet streven. Als uw logo eenmaal algemeen wordt herkend, is het alleen maar logisch om het te gebruiken als onderdeel van uw verpakkingsontwerp.
Voeg een handgeschreven notitie toe
Meer personalisatie is tegenwoordig een belangrijke eis van moderne consumenten. Ze willen producten die aanvoelen alsof ze speciaal voor hen zijn gemaakt.
Een geschreven briefje is de makkelijkste en meest effectieve optie om een gepersonaliseerd product aan te bieden. Dit kan handgeschreven zijn of gemaakt door een professioneel marketingbureau, afhankelijk van je budget. Het kan een simpel "bedankt voor de aankoop van het product" zijn. Of U kunt creatiever zijn. Voeg een QR-code toe die linkt naar exclusieve content, een unieke kortingsactie of een teaser voor een aankomend artikel. De mogelijkheden zijn eindeloos en bieden schitterende kansen.
Kies een kleurenschema
Kleur in marketing is cruciaal. Uw kleurkeuze kan de perceptie van zowel uw merk als uw product veranderen. Het maakt uw producten ook makkelijker te herkennen in de schappen. Het ontwerp van uw verpakking moet kleuren bevatten die synoniem zijn met uw merkidentiteit. Als U een outsourcing-oplossing gebruikt om verpakkingen of labels voor uw bedrijf te maken, zorg er dan voor dat ze een kopie van uw merkrichtlijnen krijgen. Als U eenmaal het juiste kleurenschema hebt gekozen, kunt U dit voor al uw producten gebruiken en zo een consistente marketingstrategie opbouwen.
Probeer orgineel te zijn
Voordat u begint met het ontwerpen van een verpakking, moet u altijd veel marktonderzoek doen. Het kan zijn dat al uw concurrenten vergelijkbare verpakkingen gebruiken, van het ontwerp tot de kleurkeuze. Als dat het geval is, kan het de moeite waard zijn om iets totaal anders te proberen, terwijl het toch uw doelgroep aanspreekt. Als uw concurrenten bijvoorbeeld vaak kiezen voor donkere verpakkingen, kunt u iets lichters en helderders proberen. Het moet echter nog steeds logisch zijn voor uw doelgroep.
Creeer iets compleet unieks
Het uitpakken van producten is een evenement op zich geworden. Op dezelfde manier willen klanten graag online verpakkingen delen die opvallen en anders zijn dan de norm. Daarom maken veel bedrijven gebruik van op maat gemaakte ontwerpservices voor verpakkingen. Met de juiste verpakkingsdienst op maat kunt u kartonnen of metalen verpakkingen maken die perfect bij uw product en uw merk passen. Kies uit functies zoals:
- Bedrukte deksels
- Bedrukking met relief
- Kleurrijke afbeeldingen
- Unieke vormen
Van paaseivormige blikken tot feestelijke dozen, er zijn geen grenzen aan wat U kunt bereiken met de juiste service.
Wees duidelijk
Laat klanten niet in het ongewisse over wat uw product is, voor wie het is en waarom ze het zouden moeten kopen. U moet duidelijk zijn met uw marketingboodschap en dit geldt ook voor het ontwerp van uw verpakking. Dit kan het juiste etiket betekenen, maar U kunt ook een compleet pakket maken dat klanten een reden geeft om voor uw product te kiezen. Alles, van de kleur tot de keuze van het lettertype, kan klanten helpen om het doel van uw product te identificeren, puur op basis van de verpakking. Cosmetische producten worden bijvoorbeeld vaak verkocht in verpakkingen met een minimalistisch ontwerp.
Ontwerp rond uw doelgroep
U moet altijd een ontwerp kiezen dat bij uw doelgroep past. U kunt een luxeproduct verkopen aan consumenten uit het hogere segment. Als dat het geval is, dan moet de verpakking dit weerspiegelen. Blikverpakkingen zijn een fantastische keuze voor luxeproducten. Het ziet er ongelooflijk uit en suggereert kwaliteit. U kunt ook een product verkopen dat gericht is op ouders en kinderen. In dit geval moet het ontwerp leuk, speels, luid en helder zijn. Deze elementen maken altijd deel uit van het verpakkingsontwerp voor producten zoals kinderspeelgoed of voeding en snoep dat gericht is op kinderen.
Gebruik afbeeldingen
Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden. Hoewel het misschien meer tijd en geld kost, zal het toevoegen van een afbeelding aan je verpakking helpen om uw product beter te onthouden. U kunt afbeeldingen gebruiken om het product te laten zien dat erin verborgen zit. Of U kunt kiezen voor een verpakking met een venster om het product te laten zien en uw verpakking aantrekkelijker te maken.
Blijf trendy en in het seizoen
U kunt uw verpakking opvallender maken door ze te veranderen op basis van trends, waaronder seizoenskeuzes. Feestelijke verpakkingen zijn een optie die fantastische voordelen en mogelijkheden bieden voor creatieve ontwerpen. Denk hierbij aan verpakkingen in de vorm van kerstballen, kerstbomen of sneeuwpoppen om maar een paar mogelijkheden te noemen. Houd er rekening mee dat dergelijke verpakkingsontwerpen tijd kosten. Als u dus van plan bent om producten te maken voor de feestdagen, moet u in maart beginnen met het onderzoeken van een service.
Duurzaamheid van de markt
Klanten worden niet alleen beïnvloed door verschillende verpakkingskeuzes, maar ook door verpakkingsmaterialen en duurzaamheid. U kunt aantonen dat uw producten duurzaam zijn met de juiste certificering en etikettering. Dit zal klanten informeren dat uw verpakking recycleerbaar, herbruikbaar of volledig biologisch afbreekbaar is.
70% van de consumenten zal waarschijnlijk beïnvloed worden door duurzame verpakkingen, waarbij composteerbare materialen in heel Europa de voorkeur genieten.
Hoewel het tij hier zeker aan het keren is, blijven veel bedrijven verpakkingen voor eenmalig gebruik kiezen voor hun producten. Door een nieuwe richting in te slaan, kunt u ervoor zorgen dat uw producten een grotere impact hebben.
We hopen dat dit U helpt om de ultieme productverpakking te maken die opvalt en veel aandacht trekt van uw doelgroep. Heeft U hulp nodig bij het maken van een geweldig ontwerp? Bij Tinware Direct hebben we een team van experts klaarstaan. We kunnen u bij elke stap ondersteunen, van het eerste concept tot de uiteindelijke levering.