Ontwerp de perfecte feestverpakking op maat voor uw klanten

Geschatte leestijd: 4 min
Feestelijke verpakkingen op maat

Het voelt misschien alsof Kerstmis net voorbij is... maar toch staat het voor ondernemers altijd voor de deur.

Verkoopteams in het hele land tellen al af naar het grootste verkoopseizoen van het jaar en denken na over wat ze moeten bestellen voor hun kerstfeest.

Als je de statistieken bekijkt, garanderen we je dat je zult zien dat de bestellingen en het verkeer naar je website in de aanloop naar Kerstmis exploderen.

Daarom moet je altijd profiteren van de feestelijke drukte. Een van de manieren waarop u dit kunt doen is door feestelijke verpakkingen voor uw producten te ontwerpen.

Feestelijke verpakkingen op maat vullen de winkelschappen vanaf augustus - ja, zo vroeg - tot later in december.

Als je nog nooit een feestelijke verpakking voor je product hebt ontworpen, vrees dan niet - wij kunnen je helpen. Hieronder vind je deze factoren voor het maken van het beste kerstblik of de beste feestelijke kartonnen doos.

Kies de juiste kleuren

Rood en groen zijn de kleuren die doorgaans worden geassocieerd met feestelijke marketing en het kerstseizoen. Maar het is lang niet je enige keuze bij het ontwerpen van je verpakking. Je kunt ook de kleuren van je merk gebruiken.

Dit is een slimme keuze als je een sterke merkidentiteit hebt, omdat je dan meteen loyale klanten omarmt. Je kunt ook je kleuren een beetje aanpassen zodat ze nog steeds bij je merk passen en er toch een feestelijke draai aan geven.

Minimaal werkt goed

Een feestelijk ontwerp betekent niet dat je moet overdrijven. Je wilt niet dat je product wordt gezien als stijl zonder inhoud. Houd je ontwerp in plaats daarvan eenvoudig maar chique.

 Doe dit door te kiezen voor eenvoudige prints in plaats van overdesigned beeldmateriaal. Je kunt zelfs kiezen voor een effen verpakking met een beetje foliedruk. Op die manier glinstert je product bij dageraad en voelt het modern aan.

Blijf duurzaam

Ongeacht je ontwerpkeuzes, houd het zo duurzaam mogelijk om milieubewuste consumenten niet tegen het hoofd te stoten. De dagen van plastic doosjes gevuld met snoep zijn voorbij. Nu worden onze favoriete zoete kerstlekkernijen verkocht in een decoratief, speciaal blik of in een kleurrijke kartonnen doos. Beide zijn duurzame verpakkingsopties voor uw bedrijf.

Vertel een verhaal

Iedereen houdt van een goed verhaal. Verhalen spreken tot de verbeelding en laten ons  dromen. Ze zijn ook een krachtig marketinginstrument en helpen klanten om zich persoonlijk verbonden te voelen met je merk. Je kunt zo'n verhaal toevoegen aan de binnenkant van het deksel, op een klein etiket of zelfs op de bodem van het blikje zelf. Dit is een geweldige manier om extra betrokkenheid bij je product te stimuleren en het minder een doos en meer een ervaring te laten zijn.

Kies voor leuke ontwerpen

Wanneer je een verpakking voor een product ontwerpt, moet je altijd veel onderzoek doen. Kijk naar de ontwerpen van concurrenten als ook keuzes uit het verleden die tot hoge verkoopcijfers of conversie hebben geleid.

Natuurlijk moet je nog steeds buiten de gebaande paden denken en risico's nemen met je ontwerp. Verken speelse, leuke of eigenzinnige keuzes. Denk aan een afbeelding van een hond met een kerstmuts op of ga nog verder en ontwerp een verpakking in de vorm van een kerstboom of kerstkrans. De enige beperking hier is je verbeelding.

Stuur een bedankje

Met een bedankje kom je een heel eind. Kerstmis is een prachtige tijd om je klanten te bedanken voor het kiezen van jouw bedrijf en jouw producten. Dit kan zo simpel zijn als het toevoegen van een bedankje of wenskaart aan de binnenkant van de verpakking. Vergeet niet dat als je het door iemand laat ondertekenen en ervoor zorgt dat het geadresseerd is aan de klant, het nog persoonlijker aanvoelt.

Interactief en zintuiglijk

Wanneer je een nieuwe bedrijfsverpakking ontwerpt, moet je altijd denken in termen van de unboxing-ervaring. Je wilt dat de unboxing gedenkwaardig, spannend, boeiend en idealiter waardig is om online te delen.

Er zijn veel manieren om dit te doen, van ingewikkelde magnetische openingen tot verschillende lagen waar ze doorheen moeten om bij het cadeau te komen. Maak er een belevenis van en klanten zullen ervan  houden.

Verken een omnichannelstrategie

Het ontwerpen van kerstverpakkingen is het perfecte moment om een omnichannelstrategie te omarmen. Dit gaat verder dan de typische multi-channel marketingstrategie en omvat in plaats daarvan een samenhangende klantervaring. Dit kan alles omvatten, van uw website tot sociale media en een fysieke winkel. In het geval van feestelijke verpakkingen kan het zo simpel zijn als het toevoegen van een unieke hashtag aan je verpakking die klanten kunnen gebruiken wanneer ze het product online bespreken.

Extra's

Bedenk tot slot of er extra's zijn die je aan je ontwerp kunt toevoegen om het nog indrukwekkender te maken. Je zou bijvoorbeeld een venster aan het ontwerp kunnen toevoegen om de schoonheid of het wonder van het product binnenin te laten zien. Studies tonen aan dat dit de verkoop kan verhogen en kopers genoeg intrigeert om tot een aankoop over te gaan.

We hopen dat dit je helpt om de ultieme feestverpakking voor je producten te ontwerpen. Geïnteresseerd in het bestellen van op maat gemaakte blikken of kartonnen kokers voor deze kerst? Neem contact op met ons team via onderstaand formulier en begin je reis naar de verbeelding.


Dit vind je misschien ook leuk Alles zien

Cosmeticaverpakking

Ontdek hoe je een empathische cosmeticaverpakking kunt kiezen

Leer hoe je cosmetica toegankelijk kunt maken.

Wettelijk papier wordt ondertekend

Welke gevolgen heeft de nieuwe EU-verpakkingsverordening voor u?

Lees hoe de nieuwe EU-verpakkingsregelgeving uw bedrijf zal beïnvloeden.  

Feestelijke verpakkingen op maat

Ontwerp de perfecte feestverpakking op maat voor uw klanten

Maak een oogverblindende feestelijke verpakking voor elk product.