Houden klanten van duurzame verpakkingen? Het is ingewikkeld

Geschatte leestijd: 5 min
De juiste keuze voor duurzame verpakkingsbeelden

Als u een klein bedrijf runt, kunt u ervan uitgaan dat uw klanten wanhopig zijn om producten in duurzame verpakkingen te kopen.

U zou gelijk kunnen hebben.

73% van de consumenten is in theorie bereid om veranderingen aan te brengen in hun consumptiegewoonten al mag dat niet ten koste van zichzelf gaan. Volgende punten zijn belangrijk :

  • Prijs
  • welzijn
  • Lifestyle

Klanten willen wel hun steentje bijdragen om de planeet te redden, maar ze willen er niet onder lijden.

Bovendien, als je actief bent op sociale media heb je misschien gemerkt dat er een opstand is onder klanten die zich afvragen waarom ze veranderingen zouden moeten doorvoeren als - volgens hen - bedrijven en ondernemingen degenen zijn die verantwoordelijk zijn voor de milieuramp die voor ons opdoemt. In de nasleep van de branden in Californië vroegen gebruikers zich online al snel af of de rijke huiseigenaren op de een of andere manier schuldig waren. Beroemdheden zoals de Kardashians werden uitgescholden omdat ze de waterlimieten voor het gebied ruim overschreden.

De conclusie is duidelijk. Klanten worden steeds geïrriteerder over merken die van hen eisen dat ze hun leven veranderen, terwijl miljonairs privéjets gebruiken om over de hele wereld te reizen en klimaatconferenties bij te wonen. Voor het grote publiek wordt de hypocrisie overduidelijk.

Maar wat voor gevolgen heeft dit voor individuen die kleine bedrijven runnen? Geloof het of niet, maar het heeft direct te maken met uw verpakkingsbeslissingen.

Om te begrijpen waarom, laten we eens kijken naar een berucht ontwerp voor duurzame verpakkingen waar klanten helemaal niet blij mee zijn.

De vervelende vastgemaakte dop

Als je tegenwoordig een plastic fles koopt, zul je waarschijnlijk zien dat de dop is vastgemaakt met een plastic koordje. De logica hierachter is simpel. Als de dop is vastgemaakt, blijft hij bij de fles als die wordt gerecycleerd. Hij raakt niet kwijt en wordt niet toegevoegd aan de tonnen afval die op stortplaatsen terechtkomen, onze oceanen vullen en op onze kusten belanden.

Helaas zijn klanten niet blij met deze verandering: 70,7% zegt dat ze de vastgemaakte doppen niet mooi vinden en slechts 32% zegt voorstander te zijn van een wettelijk mandaat voor dit ontwerp.

Erger nog, de overgrote meerderheid van de ondervraagde consumenten geloofde niet dat de verandering een significante impact zou hebben op milieuvervuiling.

Waarom zijn klanten het niet eens met het ontwerp? Gebaseerd op berichten op sociale media, minimale niveaus van ongemak. De dop zit in de weg bij het drinken en kan irritant zijn. Sommigen beweren zelfs dat het een veiligheidsrisico kan zijn.

Maar het probleem is niet de mate van ongemak of de ernst van het probleem. Klanten hebben eerder het gevoel dat ze gedwongen worden om veranderingen te accepteren die hun leven negatief beinvloeden, terwijl de rijken gewoon doorgaan met hun levensstijl. Hun perceptie is dat bedrijven gewoon niet hun gewicht in de schaal leggen.

In een ander onderzoek verklaarde 62% van de consumenten dat bedrijven het meest verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering en individuen het minst.

Je zou kunnen denken dat als je een klein bedrijf runt, je niet in hetzelfde licht wordt gezien als de grotere spelers op de markt. Dit kan waar zijn, maar toch kunnen de juiste duurzame keuzes je helpen om je te onderscheiden op de markt en zelfs de grote concurrenten te overtreffen.

Klanten weten dat hun beslissingen invloed hebben op het milieu en ze willen dat bedrijven groen ondernemen.

Het is gewoon een kwestie van ervoor zorgen dat je de beste keuze maakt. Dus hoe doe je dat bij het kiezen van de verpakking voor je producten?

Kwaliteit verzekerd

Er is geen excuus voor duurzame verpakkingen die niet aan de juiste kwaliteitsnormen voldoen. Duurzame verpakkingen moeten de volgende kwaliteitsnormen  hebben:

  • Verzegelbaar
  • aantrekkelijk
  • Sterkt
  • Toegankelijk

Als de kwaliteit niet goed is, zal dat een slechte indruk geven voor uw product en uw merk in zijn geheel. In tegenstelling tot het aloude advies, beoordelen klanten een boek aan de hand van de omslag. Als de verpakking slecht is, zullen ze meteen een oordeel vellen over wat je verkoopt.

Geen loze beloftes doen

De grootste valkuil is het kiezen van een verpakking die op papier duurzaam lijkt, maar in werkelijkheid onder de oppervlakte problemen heeft. Zorg ervoor dat u onderzoek doet naar de verschillende soorten materialen en hun duurzaamheidsgraad. Zwaardere verpakkingen zoals glas kunnen milieuvriendelijk lijken, maar zullen door hun gewicht de koolstofuitstoot tijdens het transportproces verhogen.

Onpraktisch vermijden

Het grootste probleem met de plastic sluitingen op flessen is dat ze onpraktisch zijn. Ze zitten in de weg bij het drinken en experts zijn het erover eens dat dit probleem al in een vroeg stadium had moeten worden opgelost. Zorg ervoor dat je verpakking gemakkelijk te openen is, terwijl het toch de juiste, stevige afsluiting biedt.

Toegankelijkheid garanderen

Ere wie ere toekomt, de plastic tethers waren succesvol op sommige gebieden. Mensen met dyspraxie en blindheid vonden allebei dat dit ontwerp hielp, omdat ze zo konden voorkomen dat ze de dop van hun fles kwijtraakten. Dat gezegd hebbende, is er hier een argument om te ontwerpen voor de minderheid zonder de meerderheid te negeren. Met andere woorden, met het juiste ontwerp kunnen verpakkingen toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn voor de algemene consument.

Zorg voor schoonheid

Je verpakking maakt deel uit van het product. Het kan het verschil zijn tussen een gemiste verkoop en een grote winst. Duurzame verpakkingen hoeven niet lelijk te zijn of een doorn in het oog in de winkelrekken. In plaats daarvan kan het gedurfd en mooi zijn met een prachtig ontwerp waar uw klanten dol op zijn.

Vermijd hoge kosten

Tenslotte zullen klanten meer betalen voor duurzaamheid. Maar er is een grens. Gemiddeld betalen klanten 10% extra voor een groen product. Als dit percentage wordt overschreden, kunnen ze wel eens ergens anders gaan kijken. Kies dus voor groene verpakkingen, maar alleen als ze beschikbaar zijn tegen de juiste prijs en met de juiste kwaliteitsstandaard.

De bottom line: Voor bedrijven gaat het er niet om om het even welke duurzame verpakking te kiezen, maar de juiste duurzame verpakking. Als uw keuze niet overeenstemt met de eisen en verwachtingen van zelfs de meest milieubewuste klant, zouden ze uw product wel eens helemaal kunnen mijden.


Dit vind je misschien ook leuk Alles zien

Cosmeticaverpakking

Ontdek hoe je een empathische cosmeticaverpakking kunt kiezen

Leer hoe je cosmetica toegankelijk kunt maken.

Wettelijk papier wordt ondertekend

Welke gevolgen heeft de nieuwe EU-verpakkingsverordening voor u?

Lees hoe de nieuwe EU-verpakkingsregelgeving uw bedrijf zal beïnvloeden.  

Feestelijke verpakkingen op maat

Ontwerp de perfecte feestverpakking op maat voor uw klanten

Maak een oogverblindende feestelijke verpakking voor elk product.