Grote merken gebruiken AI om verpakkingen duurzamer te maken

Op dit moment spelen er veel vragen rond het concept van kunstmatige intelligentie. Voor bedrijfseigenaren is de vraag hoe ze de technologie kunnen inzetten voor betere prestaties en productiviteit. Veel werknemers vrezen dat AI een bedreiging vormt voor hun carrière en financiële zekerheid.
Volgens Goldman Sachs zal AI wereldwijd een directe impact hebben op 300 miljoen banen. Het is belangrijk om te benadrukken dat het sleutelwoord hier impact is - in plaats van vervanging. Iedereen die Chat GPT heeft gebruikt om antwoorden te geven, zal je vertellen dat de software in zijn huidige vorm verre van onfeilbaar is.
Kunstmatige intelligentie zou echter nog steeds het potentieel kunnen hebben om veel van de problemen op te lossen waarmee de wereld momenteel wordt geconfronteerd. Een voorbeeld hiervan heeft betrekking op de verpakkingsindustrie.
Volgens de laatste gegevens worden alleen al in het Verenigd Koninkrijk elk jaar 2,5 miljoen papieren bekertjes weggegooid. Door slechte recyclage oplossingen belanden veel bekers op stortplaatsen, ondanks het feit dat ze 100% recycleerbaar zijn. Dit wordt ondersteund door een rapport van Valpak waarin wordt beweerd dat het Verenigd Koninkrijk de capaciteit heeft om alle papieren bekers op de markt te recycleren.
Dit is waar AI in beeld komt via Bower. Bower is een recyclage beloningstechnologie. Gebruikers van Bower kunnen items scannen met een streepjescode of een foto maken om elk materiaal te identificeren. Vervolgens kunnen ze de dichtstbijzijnde inleverlocatie vinden en ervoor zorgen dat elk artikel dat ze kopen op de juiste manier wordt gerecycleerd of weggegooid.
Nu is de technologie aangepast om papieren bekers te screenen via een eerste AI-gebaseerde testrun ter wereld. De oplossing maakt gebruik van fotografische detectie en vereist dat consumenten de app downloaden en scannen voor retourzendingen van 5 p per beker. De software maakt gebruik van AI-objectdetectietechnologie, ontwikkeld in samenwerking met Google.
De proef is opgezet in Cardiff, Wales door het National Cup Recycling Scheme en Keep Wales Tidy in samenwerking met Bower. De proef omvat papieren bekers van grote merken zoals Mcdonald's, Greggs, Pret a Manger, Costa Coffee en Caffe Nero.
De nieuwe samenwerking laat zien hoe merken, gemeenschappen en technologie samen kunnen komen om het probleem van het recycleren van afval aan te pakken en zo bij te dragen aan een groenere, betere wereld.
Er wordt gehoopt dat het project zowel het bewustzijn rond recycling zal verhogen als merken inzicht zal geven in hoe consumenten omgaan met hun producten en de verpakking die ze kiezen. Uiteindelijk laat het project zien hoe de nieuwste technologie zoals AI kan helpen om de wereld groener te maken.
Dus, terwijl de meeste mensen de doemklokken luiden over AI en andere soortgelijke technologieën, is het belangrijk om op te merken dat ze een ongelooflijk hulpmiddel en nuttig kunnen zijn voor bedrijven bij het formuleren van hun toekomstige duurzaamheidsstrategieën.
Wat betekent dit voor kleine bedrijven? Terwijl industrieleiders zich bezighouden met de vraag of AI al dan niet de grote redder is of een speedrun naar Armageddon, kun je onderzoeken hoe je de technologie in je bedrijfsmodel kunt gebruiken om een verschil te maken. Met innovatief denken en de juiste strategieën kan het de beste oplossing zijn om grote bedrijfsproblemen op te lossen.