De meest uitdagende marketinggebieden voor kleine bedrijven

Heeft u een klein bedrijf? Zo ja, dan is het belangrijk om manieren te vinden om het speelveld gelijk te maken met uw grootste concurrenten. Dit is vooral belangrijk in de wereld van marketing waar het kan voelen alsof je constant tegen de stroom in zwemt en nooit vooruitgang ziet.
Dus laten we de belangrijkste gebieden verkennen waar eigenaren van kleine bedrijven en zelfstandige ondernemers hun grootste marketinguitdagingen tegenkomen. Onderweg zullen we ook onderzoeken hoe de perfecte verpakking kan helpen bij al je marketinginspanningen.
Sociale media
De grootste uitdaging voor de marketing van een klein bedrijf op sociale media is het concurrentieniveau. Alleen al op Instagram zijn er meer dan 200 miljoen zakelijke accounts. Daar zit iedereen bij, van Disney tot kleine cosmeticabedrijven. Dus, hoe maak je een solide deel van de sociale interesse voor je kleine bedrijf?
Identificeer je doelgroep
Eigenaars van kleine bedrijven maken vaak de fout om te proberen een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Hoewel je misschien een groot publiek bereikt, is er geen garantie dat dat publiek zal converteren of zelfs maar interesse zal hebben in je producten.
Daarom is het cruciaal dat je je doelgroep identificeert. Om dit te doen moet je:
· Onderzoeken wie je producten en diensten al koopt
· Denk aan hun leeftijd, geslacht, interesses, voorkeuren en antipathieën.
· Creëer gedetailleerde buyer persona's op basis van deze gegevens
· Marktonderzoek uitvoeren met behulp van zowel enquêtes als analytische tools
Zodra je je publiek hebt geïdentificeerd, moet je nadenken over zowel je merkstem als je merkidentiteit. Deze moet consistent zijn op al je sociale netwerken om een gedenkwaardige merkervaring te creëren.
Om ervoor te zorgen dat je berichten en inhoud gezien worden, gebruik je de kneepjes van het vak, zoals hashtags. Dit is een gemakkelijke manier om op te vallen en in te haken op een grotere trend of marketingevenement dat verder gaat dan je merk. Dit kunnen maatschappelijke doelen zijn zoals Internationale Vrouwendag. Onthoud dat het altijd belangrijk is om iets te koppelen aan je merk en je doelgroep. Zo niet, dan loop je het risico dat het aanvoelt als deugden uitdelen.
Het is altijd de moeite waard om in te spelen op je grootste kracht als klein bedrijf en dat is je vermogen om een gepersonaliseerde oplossing te bieden die uniek is voor elke klant. Het is gemakkelijk om dit te doen op sociale media omdat je direct kunt reageren op opmerkingen, vragen kunt beantwoorden of discussies kunt starten.
Dan blijft de laatste uitdaging over die je kunt hebben als je sociale media gebruikt om een klein bedrijf op de markt te brengen en dat is tijd. Idealiter zou je op elk van je accounts meerdere keren per dag berichten moeten plaatsen. Dit kan moeilijk zijn, vooral als je geen bedrijfsteam hebt. Een manier om dit te omzeilen is door sociale media uit te besteden aan een professionele contentmaker. Als je vastbesloten bent om je sociale campagne zelf te doen, gebruik dan een CMS-tool. Op die manier kun je je berichten in bulk inplannen en ervoor zorgen dat er altijd iets vers is voor je publiek.
Als je een prachtige verpakking hebt, is het veel gemakkelijker om de juiste aandacht te trekken op sociale media. Je kunt je verpakking als marketingmateriaal gebruiken om een verbluffende esthetiek en een visuele stijl te creëren op sociale platforms zoals Instagram. Een prachtige afbeelding is een geweldige manier om een klik of zelfs een follow te garanderen.
E-mailmarketing wordt vaak gezien als een dode marketingstrategie. Het kan echter nog steeds nuttig zijn voor eigenaren van kleine bedrijven.
De uitdaging hier is om ervoor te zorgen dat een e-mail wordt gezien als waardevol voor je doelgroep in plaats van als spam of junk. Je hebt een hoge open- en doorklikratio nodig. Om dit te bereiken, moet je een gesegmenteerde doelgroeplijst maken. Op die manier kun je ervoor zorgen dat elke e-mail specifiek overeenkomt met een specifieke doelgroep of groep.
Om te beginnen kun je een aanmeldformulier op je website gebruiken om e-mails van klanten te verzamelen. Kies vervolgens wat voor soort e-mails je gaat versturen. Zorg ervoor dat je een e-mailsjabloon maakt dat representatief en gemakkelijk te lezen is. Vergeet niet dat deze nog steeds bij je merkimago moet passen.
Begin sterk en je kunt een scenario creëren waarin loyale klanten meteen doorklikken zodra ze herkennen dat een e-mail van jouw merk is.
Als je eenmaal begint met het versturen van e-mails, houd dan de resultaten bij. Zo kun je nagaan op welke e-mails klanten reageren en welke ze volledig negeren.
Om te winnen met je e-mailmarketing, moet je klanten stimuleren om hun reis voort te zetten. Ze moeten een call-to-action volgen of op een link klikken. Je kunt ze hiertoe aanzetten met verbluffende afbeeldingen van je producten in een verpakking die hun aandacht trekt. Het is waar wat ze zeggen, een foto zegt meer dan duizend woorden.
Website marketing
Laten we tot slot eens kijken naar websitemarketing. Je website is de digitale voordeur van je bedrijf. Het is hoe mensen je bedrijf vinden, je producten ontdekken en in contact komen met je merk.
Net als bij sociale media, zul je altijd veel concurrentie ondervinden bij het opzetten van een website voor je kleine bedrijf. Het goede nieuws is dat er veel kleine stappen zijn die je kunt nemen om dit onderdeel van je marketingstrategie goed uit te voeren.
Ten eerste is het belangrijk om je te richten op de basis, zoals beveiliging. Veel grote zakelijke websites hebben nog steeds niet de juiste beveiligingsstandaarden. Andere zijn moeilijk te navigeren en nog veel meer hebben trage responstijden. Dit leidt tot een frustrerend slechte ervaring voor gebruikers.
Als u met een kleinere site werkt, zult u het gemakkelijker vinden om al deze elementen vanaf de eerste dag goed te krijgen en de best mogelijke indruk te maken.
Denk vervolgens na over je inhoudsstrategie. Inhoud van hoge kwaliteit zal je website helpen opvallen. Vergeet niet dat het allemaal draait om het bieden van een persoonlijke oplossing. Moedig dus gebruikersinput aan met een open commentaarsectie. Dan kun je direct reageren op klanten en ze hopelijk naar een verkoop leiden.
Budget is een ander groot probleem voor kleine bedrijven. Een goede webdesignservice is niet goedkoop. Toch zijn er manieren om de kosten te drukken. Overweeg bijvoorbeeld om stockfoto's van hoge kwaliteit te gebruiken voor je site. Deze kunnen ervoor zorgen dat je pagina's er professioneler uitzien zonder dat je een fotograaf hoeft te betalen. Met AI-tools is het ook eenvoudig om precies te maken wat je wilt.
Om de juiste impact te creëren met uw website, moet deze aantrekkelijk zijn en een visueel feest voor uw publiek. Het is gemakkelijker om verbluffend beeldmateriaal te maken als je producten er al perfect uitzien. Of je nu cosmetica, kaarsen of zelfs dierenvoeding verkoopt, het draait allemaal om de verpakking. Maak een product dat opvalt op je website, zodat klanten gegarandeerd doorklikken naar de uiteindelijke verkoop.
Zoals je ziet, kan het moeilijk zijn om de marketingkloof te dichten tussen jou en sommige van je grotere concurrenten. Maar met de juiste strategieën kunt u toch de juiste aandacht van uw doelgroep krijgen.